Frågor och svar

Frågor och svar
Här får du svar på de vanligaste frågorna om Tempo. Om du inte finner svaret här är du varmt välkommen att kontakta oss.

Vilka öppettider har min lokala Tempobutik?
Hur många Tempobutiker finns det?
Vem äger Tempo?
Jag har en butik som jag skulle vilja profilera om till Tempo. Hur gör jag?
Jag har fått reklam från Tempo men vet inte var butiken finns?
Jag vill ansöka om jobb på Tempo. Vart skickar jag min ansökan?
Jag är missnöjd med min lokala Tempobutik. Vem kan jag vända mig till?
Ska inte butikerna ta emot alla returflaskor och tomburkar?
Jag är student och vill skriva en uppsats om Tempo. Kan ni hjälpa mig?
Jag vill inte ha direktreklam i min brevlåda men vill ändå veta vilka erbjudanden som ni har på Tempo den här veckan. Hur gör jag?
Hur reklamerar jag en felaktig vara som jag köpt hos Tempo?
Har Tempo någon policy för rättvisa handelsavtal och miljö?
Kundkort på Tempo?


Fråga: Vilka öppettider har min lokala Tempobutik?
Titta under rubriken Din Tempobutik här ovan. Där hittar du bland annat butikens adress och öppettider. Observera att det kan förekomma avvikelser i de ordinarie öppettiderna vid storhelger som Jul, Påsk och Midsommar. Ring då gärna butiken för att försäkra dig om att de har öppet just när du vill handla.

Fråga: Hur många Tempobutiker finns det?
Det finns ungefär 155 Tempobutiker spridda runt om i Sverige. För att ytterligare stärka vår närvaro på marknaden siktar vi givetvis på att bli fler.

Fråga: Vem äger Tempo?
Tempo är ett varumärke som ägs av Axfood. Det förvaltas av affärsområdet Detaljhandel inom Axfood Närlivs, som är ett dotterbolag i Axfoodkoncernen.
Axfood Närlivs har uppdraget att underhålla och utveckla Tempo-profilen genom att leverera mesta möjliga mervärde till de handlare som valt att genom samarbete och profilavtal ansluta sig till Tempo-profilen. Varje butik ägs och drivs av en enskild handlare. Handlaren skall följa uppsatta riktlinjer och kriterier för Tempo-profilen, men har också stor frihet att utveckla och anpassa sin Tempo-butik till den lokala marknadens efterfrågan och förutsättningar.

Fråga: Jag har en butik som jag skulle vilja profilera om till Tempo. Hur gör jag?
Klicka in under rubriken Bli handlare här ovan för att komma i kontakt med någon av våra konsulenter.

Fråga: Jag har fått reklam från Tempo men vet inte var butiken finns?
Har du fått direktreklamerbjudanden från Tempo så finns det säkerligen en Tempobutik i ditt närområde. Använd kartfunktionen här ovan eller gå in under rubriken Din Tempobutik för att hitta den Tempo-butik som ligger närmast dig.

Fråga: Jag vill ansöka om jobb på Tempo. Vart skickar jag min ansökan?
Om du vill ansöka om arbete i någon av våra 155 butiker runt om i landet hör du med fördel av dig till den ansvarige handlaren i respektive butik. Telefonnummer till butikerna hittar du under rubriken Din Tempobutik. Är du intresserad av att jobba inom detaljhandelsfunktionen på Axfood Närlivs eller inom något annat av Axfoods dotterbolag går du in på www.axfood.se och tittar under rubriken Jobb. Där kan du både söka utannonserade lediga tjänster och göra en elektronisk intresseanmälan.

Fråga: Jag är missnöjd med min lokala Tempobutik. Vem kan jag vända mig till?
Tempokedjans 155 butiker drivs och ägs av enskilda handlare. Du skall därför alltid i första hand vända dig till den berörda butiken om du har klagomål. Om du inte tycker att du får gehör för dina synpunkter eller ändå vill ventilera dina synpunkter är du välkommen att skicka ett mejl till: tempo.direkt@axfood.se
Skriv brev till:
Tempo
Axfood Närlivs AB
Box 1742
701 17 Örebro
Eller ring: 019-6030350
Så försöker vi hjälpa till.

Fråga: Ska inte butikerna ta emot alla returflaskor och tomburkar?
Tempobutiken ska, för att erbjuda god kundservice, ta emot pantbelagda dryckesförpackningar motsvarande den mängd som butiken säljer. Om hanteringen skulle innebära stora praktiska olägenheter eller om butiken får ta emot avsevärt större mängder jämfört med de mängder man säljer, kan butiken överväga att införa begränsningar i olika form. Beslut om detta tas av varje enskild handlare. Genom en överenskommelse mellan konsumentombudsmannen och handelns organisationer är butiker skyldiga att lämna ut pengar för returglas om kunden kräver det. Dylik överenskommelse finns inte för PET/aluminiumburkar, utan här kan respektive handlare besluta. Det är rimligt att handlaren kräver någon form av inköp som motprestation av kunden.

Fråga: Jag är student och vill skriva en uppsats om Tempo. Kan ni hjälpa mig?
Tempo-organisationen är liten och slimmad för att hålla nere kostnaden för våra handlare, vi har därför mycket begränsade resurser att aktivt jobba med studenter. Givetvis är vi dock alltid intresserade av att hjälpa till i den mån vi kan för att svar på frågor eller dylikt. Skicka ett mejl till tempo.direkt@axfood.se så försöker vi tillgodose dina önskemål. På lokal nivå kan också vissa av våra handlare hjälpa till att svara på frågor som rör deras butik eller läget i branschen. Hör med din lokala Tempohandlare.

Fråga: Jag vill inte ha direktreklam i min brevlåda men vill ändå veta vilka erbjudanden som ni har på Tempo den här veckan. Hur gör jag?
Titta under fliken erbjudanden här på webbplatsen för att se veckans erbjudanden på Tempo. Observera dock att vissa lokala avvikelser kan förekomma. Ett annat sätt är givetvis att ringa till butiken. Telefonnummer hittar du under rubriken Din Tempobutik. Det bästa sättet för att se hela utbudet av varor och kampanjer är dock att bege sig till närmaste Tempo-butik. I butiken hittar du veckans flygblad och kan också ta del av vissa lokala erbjudanden. Välkommen in till butiken!

Fråga: Hur reklamerar jag en felaktig vara som jag köpt hos Tempo?
Tag i första hand kontakt med den butik där du köpt varan. Ta med kvitto och om möjligt den felaktiga varan.

Fråga: Har Tempo någon policy för rättvisa handelsavtal och miljö?
Tempo består av ca 155 områdesbutiker som drivs av egna fristående handlare. Idag har Tempo-kedjan inte någon gemensamt formulerad policy för dessa frågor – dock värnar vi givetvis om miljö och rättvis handel. Axfood som äger och förvaltar varumärket Tempo strävar efter att vara ett ansvarstagande och miljömedvetet företag. (För mer info se www.axfood.se) Som Tempo-handlare köper man merparten av sina varor genom Axfoods grossist Dagab. Där försöker vi att tillhandahålla ett bra sortiment som kan hjälpa de butiker som aktivt vill jobba med dessa varor. I dagsläget erbjuder vi 1245 artiklar med någon form av miljömärkning* och 52 artiklar som är rättvisemärkta*. En "normal" Tempobutik har ca 8000 artiklar i sitt sortiment.

För mer info om olika typer av märkningar hänvisar vi till webbplatserna nedan.
* Bra miljöval/Falken = www.snf.se
* Svanen = www.svanen.nu
* EU-Blomman = www.blomman.nu
* Kravmärkt = www.krav.se
* EU-Ekologiskt = www.krav.se
* Rättvisemärkt = www.rattvisamarkt.se

Fråga: Kundkort på Tempo?
Något generellt kundkort finns inte på Tempo. Däremot finns det ett 100-kort. Då Tempo ägs av enskilda köpmän avgör handlaren själv om hans butik skall erbjuda sina kunder ett 100-kort! Vad är då ett 100-kort? Kunden får ett kort med tio stycken stämpelrutor. För varje tillfälle då kunden handlar för minst 200 kr får han en stämpel i kortet. När kortet är fyllt har kunden 100 kr att handla för i sin Tempo butik. Gäller ej tips och postala tjänster.